pdfreaders, gemeente Utrecht

Marco van Hulten marco at hulten.org
Mon Aug 1 12:58:13 CEST 2011

Beste allen,

Op www.utrecht.nl worden PDF-bestanden aangeboden en er staat expliciet
alleen bij dat je Adobe Acrobot Reader hiervoor kunt gebruiken.  Vorige
week heb ik een e-mail naar de klantenservice van de gemeente Utrecht
gestuurd met uitleg over alternatieven voor Adobe Reader en een link
naar de Nederlandse vertaling van pdfreaders.org:

> Klant Via webformulier (Marco van Hulten) - 07/27/2011 05:18 NM
> Mij viel op alle pagina's van de website www.utrecht.nl verwezen wordt
> naar een specifiek programma voor het openen van PDF-bestanden. Bij
> deze wil ik graag wijzen op andere PDF-lezers. Mogelijk kunt u naar
> http://pdfreaders.org/index.nl.html verwijzen, waar meerdere keuzen
> voor vrije PDF-lezers staan, zodat niet een enkel bedrijf wordt
> voorgetrokken.

Ik kreeg een vriendelijk en duidelijk antwoord terug:

> [...]
>
> We hebben uw e-mail over de PDF-readers ontvangen. Graag informeren wij
> u hierover.
>
> Onze webmaster acht de andere (open source) PDR-readers nog te
> klantonvriendelijk. Om verwarring en vragen te voorkomen is voorlopig
> besloten alleen het product van Adobe aan te bieden. Wellicht dat dit
> in de toekomst nog verandert.
>
> Heeft u nog vragen? Dan beantwoorden wij deze graag. U kunt ook
> telefonisch contact opnemen met het Klantcontactcentrum op 030-286 00
> 00. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08:30 en 17:30 en op

De vraag is dus aangekomen bij de webmaster.  Ik ben het niet eens met
zijn standpunt.  Evince is bijv. een van de meest eenvoudige of
gebruiksvriendelijke applicaties die ik ken.

Kan hier nog meer aan gedaan worden, of kan mijn oorspronkelijke bericht
worden verbeterd, zodat vrije alternatieven serieuzer worden genomen?

Groet,

Marco van Hulten