[fsfe-fi] Säilytyskelpoiset tiedostomuodot

Arto Teräs ajt at fsfe.org
Fri May 11 23:12:55 CEST 2012

2012/5/11 Martin von Willebrand <Martin.vonWillebrand at hhpartners.fi>:
> Sain linkin kansallisen digitaalisen kirjaston määrittelyyn, jossa näyttäisi
> nopeasti katsottuna olevan varsin hyvin tiedostomuodot käyty läpi
> säilyttämisen kannalta.
>
> http://www.kdk2011.fi/images/stories/tiedostot/kdk-pas-tiedostomuodot.pdf
>
> Onko joku tutustunut tähän tarkemmin? En ollut aikaisemmin kuullut tästä
> selvityksestä.

Joo, tämä on tuttu, olen työskennellyt Kansallinen digitaalinen
kirjasto -hankkeessa nimenomaan pitkäaikaissäilytykseen liittyen.

Lähtökohtana on ollut valita tiedostomuotoja ja standardeja, joiden
avulla kansalliset kulttuuriperintöaineistot onnistutaan säilyttämään
käyttökelpoisina useiden kymmenien vuosien ajan. KDK:n määritykset
velvoittavat tai ovat vähintäänkin vahvoja suosituksia kaikille
valtion tukea saaville suomalaisille kirjastoille, arkistoille ja
museoille, joten niillä on kansallisesti varsin suuri painoarvo.

Vaikka KDK:ssa valintoja ei tehdä ideologisin vaan pragmaattisin
perustein, niin määritykset ja suositukset osuvat varsin hyvin yhteen
FSFE:n tavoitteiden kanssa. Vapaat tiedostomuodot ja avoimet
standardit ovat yksinkertaisesti myös pitkäaikaisen säilyttämisen ja
käytettävyyden kannalta parhaita vaihtoehtoja.

Tämä tiedostomuotojen määritys pohjautuu vahvasti Kanadassa tehtyyn
laajempaan selvitykseen ja ohjeeseen:

http://www.collectionscanada.gc.ca/obj/012018/f2/012018-2200-e.pdf

Osoitteesta http://www.kdk.fi löytyy tietoa KDK:sta ja runsaasti lisää
dokumentteja. FSFE:n näkökulmasta kannattanee erityisesti vilkaista
standardisalkkua ja uuden asiakasliittymän (yhteinen käyttöliittymä
kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistoihin) kehitysversiota:

http://www.kdk.fi/fi/kokonaisarkkitehtuuri/standardisalkku
http://www.kdk.fi/fi/asiakasliittyma/ohjelmiston-kehittaeminen

Jos jotakuta kiinnostaa perehtyä asiaan tarkemmin ja tutustua hankkeen
parissa työskenteleviin ihmisiin, niin 30.5. on KDK:n kevätseminaari.
Se on suunnattu pääasiallisesti kirjastojen, arkistojen ja museoiden
henkilökunnalle, mutta muutkin kiinnostuneet voivat ilmoittautua.
Seminaari on ilmainen ja sitä voi seurata myös etänä.

http://www.kdk.fi/fi/component/eventlist/details/5-ennakkotieto-kdk-seminaari?Itemid=301

En ole itse enää mukana hankkeessa, mutta jos tulee mieleen kysymyksiä
niin osaan ehkä vastata tai ainakin kertoa kehen kannattaa olla
yhteydessä.

Terveisin

Arto

--
Arto Teräs <ajt at fsfe.org>
Fellow of the Free Software Foundation Europe