[fsfe-fi] DFD 2012

Otto Kekäläinen otto at fsfe.org
Mon Mar 26 09:10:32 CEST 2012

25. maaliskuuta 2012 14.00 Petri Salmela <pesasa at iki.fi> kirjoitti:

> Viikko 13 koittaa ja tässä tämä nyt on:
>  http://viikonvalo.fi/Vapaat_tiedostomuodot
>
> Toivottavasti ei ole ihan hirveästi asia- tai kirjoitusvirheitä. Meni
> kirjoittaminen vähän pitkäksi ja myöhään.

En ole nyt ihan varma, mutta mulla on hatara muistikuva, että monet
suosittelee Ogg/Theoran korvaamista WebM:llä, perusteena:
- WebM:ssä parempi laatu ja pakkaussuhde kuin Theorassa
- WebM:lle laajempi tuki uusissa laitteissa ja monissa
selainohjelmissa, esim. joissain uusissa Android-laitteissa on
rautatason purku WebM:lle, kun toistaiseksi rautapurkua on ollut
saatavilla lähinnä vain h.264:lle (jota siis pitäisi pyrkiä
välttämään, kun se ei ole avoin)
- Google tukee WebM:ää, ja se saa todennäköisesti enemmän
liikemomenttia kuin Theora ja WebM on siis todennäköisempi
horjuttamaan h.264:n valta-asemaa kuin Theora

http://en.wikipedia.org/wiki/WebM

> Jos näette asialliseksi, niin olkaa hyvä ja levittäkää linkkiä.

Joo, on tykätty, plussattu ja tweetattu :)

Otto Kekäläinen                   []         otto at fsfe.org
Finnish Team Coordinator        [][][]  GPG/PGP 0xB7F7E4E1
Free Software Foundation Europe   ||      +358 44 566 2204
http://www.fsfe.org/                      finland at fsfe.org