[fsfe-fi] DFD 2012

Matti Saastamoinen matti.saastamoinen at coss.fi
Mon Jan 16 08:55:11 CET 2012

Otto Kekäläinen<otto at fsfe.org>  writes:
> http://fi.libreoffice.org/ohjeet/faq/odf/ että MS Office 2007 ja
> 2010:llä pitäisi pystyä tallentamaan ODF 1.1 -muodossa, eli olisi ihan
> realistista kampanjoida sen puolesta, että nyt kaikki alkaisi
> käyttämään OpenDocumentia kaikkialla..

MS Office (2007 ja 2010) lupaa ODF-tuen, mutta tuessa on joitain puutteita:

"Microsoft first released support for the OpenDocument Format in Office
2007 SP2.[32] However, the implementation faced substantial criticism
and the ODF Alliance and others claimed that the third party plugins
provided better support.[33] Microsoft Office 2010 can open and save
OpenDocument Format documents natively, although not all features are
fully supported."
Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument

Ei mitään järisyttävää peruskäyttäjälle, mutta esim. yrityskäytössä
ongelmia voi tulla varsinkin spreadsheetien kanssa. Ja tuki tosiaan
löytynee vain ODF 1.1:lle, kun esim. LibreOffice käyttää oletuksena ODF
1.2:ta.

ODF 1.0 on OASIS- ja ISO-hyväksytty (ISO/IEC 26300:2006)
ODF 1.1 on OASIS-hyväksytty ja ISO Draft Amendment 1 (ISO/IEC
26300:2006/DAM 1)
ODF 1.2 on OASIS-hyväksytty

Mutta olen samaa mieltä, että hieman puutteellinenkin tuki puoltaa
OpenDocumentin kampanjointia kaikkialla ja kaikille.

t. Matti