[fsfe-fi] DFD 2012

Matti Saastamoinen matti.saastamoinen at coss.fi
Mon Jan 9 10:01:11 CET 2012

Moi,

On 07.01.2012 19:57, Petri Salmela wrote:
> Otanpa taas esiin tämän Document Freedom Day 2012:n, ettei pääse unohtumaan.
> Ajatukseni on varata Viikon VALO -sivustolla viikko 13 tuolle.

Hyvä ajatus!

> Olen Lindforsin Timon kanssa samoilla linjoilla siitä, että jos halutaan
> mainostaa vapaita tiedostomuotoja, olisi syytä olla selkeä vastaus
> kysymykseen: Mitkä ovat vapaita tiedostomuotoja? Edes listana esimerkkejä.

Samaa mieltä.
1. Mitä vapaa tiedostomuoto tarkoittaa?
2. Mitkä ovat vapaita tiedostomuotoja?
3. Millä ohjelmilla niitä voi käyttää?

Listattuna ainakin parhaat vapaat ohjelmat, mahdollisesti myös
epävapaat, koska tavoitteena on edistää avoimien standardien / vapaiden
tiedostomuotojen käyttöä.

> Mutta mitä tiedostomuotoja nyt pitäisi esitellä?
> - odf (Siis oikeastaan odt, ods, odp, odg,...)
> - pdf
> - html
> - svg
> - png
> - epub (html+png+zip)

Wikipedia tarjoaa mukavan listan avoimista tiedostomuodoista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_format. Multimediaformaatit voisi
lisätä listaan?

Tähän voisi löytyä vinkkiä myös julkiselta sektorilta. Norjassa
päätettiin 2009, että 1.1.2011 alkaen sähköpostiliitteinä lähetettävät
dokumentit pitää lähettää PDF- tai ODF-formaatissa sekä 1.1.2012 alkaen
hallituksen operoimilla web-sivustoilla multimediasisältö on julkaistava
käyttäen seuraavia tiedostomuotoja:
Video: Theora/Vorbis/Ogg tai H.264/AAC/MP4
Ääni: Vorbis/Ogg, MP3 tai FLAC/Ogg
Kuvat: JPEG tai PNG

En ole seurannut, miten Norjassa on edetty, mutta 2009 julkaistiin
seuraava IT-standardidokumentti (norjaksi):
http://www.regjeringen.no/en/dep/fad/documents/rundskriv/2009/referansekatalogen.html?id=570673.
Löytyisikö sieltä noiden multimediaformaattien lisäksi muita listattavia
muotoja?

> Otto totesi aiemmassa kirjoituksessaan:
> Onko näin? Tarkoitetaanko tässä nyt kuitenkin vain OpenDocumentia? Ja sitä
> paitsi Eihän tuon päivän nimi ole myöskään avoimien dokumenttien päivä vaan
> dokumenttien vapauden päivä.

DFD:n sivuilla sanotaan: "Celebrating information accessibility and
raising awareness of Open Standards." Ja vieressä on linkki avoimien
standardien määritykseen: http://documentfreedom.org/openstandards.fi.html

Mielestäni kyseessä on avoimien standardien / vapaiden tiedostomuotojen
päivä - ei pelkkä OpenDocument-päivä.

t. Matti