[fsfe-fi] FSFE-tapaaminen Helsingissä 20.5. klo 14->

Timo Juhani Lindfors timo.lindfors at iki.fi
Sat May 28 11:25:14 CEST 2011

Hei,

tässä yhteenveto siitä mitä minulle jäi mieleen tapaamisesta.

Paikalla

 Otto Kekäläinen
 Martin von Willebrand
 Niklas Laxström
 Timo Lindfors

Aiheita

Toimistokäytössä suurin osa ajasta käytetään selainta,
toimisto-ohjelmistoja ja sähköpostia. Vapaat selainvaihtoehdot ovat
lyöneet itsensä läpi erittäin kiitettävästi.

Toimisto-ohjelmistot ovat OpenOfficen (/LibreOfficen) varassa ja
valitettavasti migraatio ei ole suoraviivaista. Otto ehdotti että
kannattaisi ajaa sitä että OO olisi edes asennettuna kaikissa kaupungin
työasemissa eikä välttämättä vaatia täyttä migraatiota heti. Todettiin,
että Hesari on ennenaikaisesti kirjoittanut jo, että "openoffice on
asennettu 21000 työasemaan" vaikka tätä vasta suunnitellaan:

http://www.valo-cd.fi/medianakyvyys/hs-hki-oo-2011-05-06.jpg

Samassa yhteydessä puhuttiin yleisesti valtionhallinnon hankinnoista ja
Hansel-sopimuksista, jotka olivat ainakin minulle aika vieraita.

Kurkkasimme, että libreoffice on yhä elossa. Jo pelkästään tapaamisen
aikana taulukkolaksentasoftaan tuli korjauksia:

http://cgit.freedesktop.org/libreoffice/calc/log/

Totesimme ettemme oikeastaan tiedä ketkä suomessa tarkalleen
libreofficea kehittävät, koska kehittäjien sähköpostiosoitteista ei voi
päätellä paljoa. Kannattaisiko FSFE:n perustaa yrityshakemisto, josta
löytäisi alan toimijoita tai käyttöhakemisto, josta näkisi missä
ohjelmia käytetään? Ainakaan minulla henkilökohtaisesti ei ole oikein
mitään kuvaa siitä mitkä Helsingin koulut vaikkapa LTSP:tä käyttävät.

Tässä vaiheessa keskustelu harhautui vapaisiin tiedostomuotoihin. Otto
totesi, että totesi, että pdfreaders.org-kampanjaa ei ole vielä
toteutettu Suomessa, mutta se voisi olla ihan hyvä toteuttaa, koska se
epäsuorasti mainostaa sekä standardeja että vapaita ohjelmia.

Lopuksi puhuttiin miten FSFE:n toimintaan saisi lisää aktiiveja.
Tärkeintä lienee, että olisi tapaamisia, jossa ihmiset pääsevät
tutustumaan toisiinsa ja toimintaan.

Tulevat tapaamiset

1.6.2011 17:30 kirjoitetaan lehdistötiedote valtionhallinnon
               OO-käytöstä

13.6.2011 17:30 (aihe vielä avoin)

-Timo