[fsfe-fi] Vapaasoftasivustojen tilastoja

Lars Wirzenius liw at liw.fi
Thu Mar 24 09:30:21 CET 2011

On to, 2011-03-24 at 07:39 +0200, Otto Kekäläinen wrote:

> Oindex ei urki ketään javascriptillä tai muullakaan suoraan kaikilla
> sivustoilla olevalla koodilla vaan kyse on metatilastopalvelusta, joka
> lukee olemassaolevia tilastoja Google Analyticsistä tai Snoobista.

Oindex siis ulkoistaa tarkemman urkkimisen muille. Se ei poista
ongelmaa.

> Uutta asiaa ei kannata suoraan haukkua ennakkoluulojen pohjalta
> tutustumatta edes sen toimintatapaan ensin. Toki on hyvä että nostat
> esiin yksityisyysnäkökulman.

Onnittelut, Otto, sait hienosti vähäteltyä minua ja mielipidettäni.
Ensin kysyt, muka kohteliaasti, asioita privaatisti, ja sitten jatkat
keskustelua listalla. Jos minä nyt sanon jotain oindexin toiminnasta,
voit vetää yksityisen vastaukseni esiin ja siteerata siitä kohtaa, jossa
sanon, etten ole oindexiin tarkemmin tutustunut.

Mutta en välitä. Minun ei tarvitse tutustua jokaiseen
tilastointipalveluun erikseen. Kaikki nämä tilastointipalvelut
perustuvat välttämättä siihen, että käyttäjiä ja heidän tekemisiään
seurataan, koska siitä nimenomaisesti on kyse. Tämä seuraaminen ei
minusta ole hyväksyttävää, koska siitä seuraa yksityisyyden suojan
kannalta ongelmia.

Monet välittävät yksityisyydestään ainakin sen verran, että säätävät
selaimeensa esimerkiksi pipareiden poistopluginin. Kuinka moni? Sitä ei
kukaan tiedä.

Tässä kohtaa voisi keskustella siitä, miten luotettavia tuollaiset
tilastointipalvelut parhaimmillaankaan ovat. Mutta ei mennä siihen,
koska se ei ole erityisen oleellista, vapaan softan kontekstissa.

Oleellista on se, että haluat tukea epävapaata softaa ja epävapaita
palveluita. Haluat, että vapaiden softien tekijät tukevat niitä myös.
Tämä ei minusta ole hyväksyttävää. Se on minusta, itse asiassa,
vastenmielistä.

Halu lobata päättäjiä tilastoilla ("hei, meidänkin sivustot on
suosittuja, ihan tosi") ei ole syy sortua epävapauteen.

--
Blog/wiki/website hosting with ikiwiki (free for free software):
http://www.branchable.com/