[fsfe-fi] Vapaasoftasivustojen tilastoja

Otto Kekäläinen otto at fsfe.org
Thu Mar 24 06:39:41 CET 2011

ke, 2011-03-23 kello 10:34 +0000, Lars Wirzenius kirjoitti:

> oindex on epävapaa palvelu, joka urkkii sivuillä kävijöistä tietoja.
> Miksi tämä on softan vapauden kannalta hyvä asia?

Oindex ei urki ketään javascriptillä tai muullakaan suoraan kaikilla
sivustoilla olevalla koodilla vaan kyse on metatilastopalvelusta, joka
lukee olemassaolevia tilastoja Google Analyticsistä tai Snoobista.

Uutta asiaa ei kannata suoraan haukkua ennakkoluulojen pohjalta
tutustumatta edes sen toimintatapaan ensin. Toki on hyvä että nostat
esiin yksityisyysnäkökulman.

Kyse on siis siitä, kannattaako vapaasoftaprojektin käyttää Google
Analyticsiä, ja oma mielipiteeni on, että edut voittaa haitat ainakin
nyt, kun kukaan ei Suomessa tarjoa esim. Piwikiä hostattuna.

Jos joku tarjoaisi Pwikiä hostattuna ja se olisi toteutettu siten, että
sivuston pitäjä ei itse pääse manipuloimaan tilastoja, niin sellaisesta
palvelusta kolmannet osapuolet voisivat hakea luotettavia metatilastoja
oindexin kaltaisiin listauksiin.

Otto Kekäläinen                   []         otto at fsfe.org
Finnish Team Coordinator        [][][]  GPG/PGP 0xB7F7E4E1
Free Software Foundation Europe   ||      +358 44 566 2204
http://www.fsfe.org/                      finland at fsfe.org