[fsfe-fi] DFD 2012

Uwe Geuder fsfe-ugeuder at snkmail.com
Fri Dec 9 20:04:37 CET 2011

2011/12/7 Timo Juhani Lindfors <timo.lindfors at iki.fi>:

> PDF:n lomaketuki toimii nyt vapaalla softalla.

Eipä toiminut minun (saksalaisessa) passihakemuksessa pari viikkoa sitten.
Ei tullut tutkittu onko se minun Okularin (tuskinpas uusin versio) ongelma
vai ei standardimukaisen dokumentin syy.

(Teksti kyllä toimii, mutta ei yhtäkään "rasti ruutuun" tallentunut
eikä tulostanut. Kuulakärkikynä ratkaisi sen ongelman nopeasti kun
paperi kuitenkin tarvittiin allekirjoituksen vuoksi. Mutta ei olisi
ollut hyvä mainos vapaalle softalle, oliko syy nyt kenen tahansa.)

Ja passikuvaohjeessa ei edes grafiikka näkynyt kunnolla. Oli tarkoitus
tehdä buggeja Okularille, että asia tule ainakin tutkittu, mutta
toistaiseksi tarkoituksesksi se on jäänyt...

> Pari vuotta sitten se ei
> kuitenkaan toiminut ja halusin lomakkeet mieluummin microsoft word 97(?)
> -muodossa kuin pdf-muodossa koska word-lomaketta pystyi openofficella
> käsittelemään. Mitä mieltä olet tästä?

Ei hyvä. Mutta tietysti kompromisseja joutuu tekemään oikeassa elämässä.

En minäkään ole tiennyt että PDF:kin on semmoinen
standardiviidakko. http://pdfreaders.org/os.en.html

(Kiitos Otolle linkistä, en ole myöskään koko pdfreaders.org:ista tiennyt)

Nyt kun olen lukenut sen, olen vielä enemmän ihmeissäni kuin
aikaisemmin.  Mikä standardiversio me oikein halutaan, jos puhutaan
"tavallisesta" dokumentista "tavallisella" verkkosivulla?

Kuinka sen nyt selittää suurelle yleisölle, kun ei meillekään vastaukset ole
niin yksinkertaisia???

Onkohan olemassa jotakin tyyli http://validator.w3c.org mutta pdf:lle?

Googlamalla ihan nopeasti löysin
http://stackoverflow.com/questions/90829/how-to-check-pdf-a-1b-compliance-with-open-source-tools,
mutta ei kumpikaan vastaus ole tyydyttävä.

Ja toisinpäin jotakin kuin http://acid3.acidtests.org/ olisi tietysti hyvä,
että voi testata lukijoita.

Kyllä tekemistä riittäisi...

t. Uwe