[fsfe-fi] [Fwd: [Finland] perl lisenssin ehdot?]

Antti Kaijanmäki antti at kaijanmaki.net
Sun Jan 3 21:04:48 CET 2010

su, 2010-01-03 kello 21:24 +0200, Otto Kekäläinen kirjoitti:
> Terve,
>
> Haluaisiko joku perehtyä tähän asiaan ja vastata kysyjälle?

Tämä ei ole "virallinen" vastaus, jos vaikka olen ymmärtänyt jotain
väärin, mutta alla nopeasti kyhätty näkemykseni asiasta (ja en ole
asianajaja :)

> Suomessa eräs valtion laitos on julkaissut graafisen käyttöliittymän,
> jonka avulla käytetään Phil Harveyn julkaisemaa ExifTool ohjelmaa
> (http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/). Harveyn ExifToolia
> käytetään komentotulkin avulla ja se on julkaistu Perlin
> lisenssiehdoilla.

Perlillä on kaksoislisensointi: http://dev.perl.org/licenses/

---
Perl5 is Copyright (C) 1993-2005, by Larry Wall and others.

It is free software; you can redistribute it and/or modify it under the
terms of either:

a) the GNU General Public License as published by the Free Software
Foundation; either version 1, or (at your option) any later version, or

b) the "Artistic License".
---

GPL on selkeä siitä että käyttäjällä on oikeus levittää ohjelmaa eikä
alkuperäinen tekijä voi tätä rajoittaa. "Artistic License" on OSI
sertifioitu, ja antaa myös oikeuden levittää alkuperäistyötä ilman
rajoituksia, kunhan tietyt vaatimukset täyttyvät.

> Mainitsemani laitos jakelee ExifToolia yhdessä
> tekijänoikeusmerkityn GUI:n kanssa. GUI toimii vain ExifToolin kanssa
> ajamalla sitä samassa kansiossa. GUI + ExifTool -ohjelmistopakettia
> jaellaan ilmaiseksi, mutta laitos on kieltänyt paketin
> edelleenjakelemisen.

Onkohan kyse tästä työkalusta:
http://www.arkisto.fi/fi/arkistolaitos/tehtavat/hankkeet/digitointihanke/

(löytyi Googlella hakusanoin: "ExifTool site:*.fi")

---
"Digitointihankkeen metatieto-ohjelmat"

"Näiden metadataohjelmien, Metadata 1.3 ja Metadata 2.1, käyttö on
suositeltavaa varsinkin muistiorganisaatioiden digitointitoiminnassa,
jotta digitoinnin ja kuvankäsittelyn metatietojen kerääminen olisi
yhdenmukaista. Ohjelmat ovat saatavana veloituksetta pyynnöstä
sähköpostitse hankkeen johtajalta Istvan Kecskemetiltä."

"Kansallisarkisto kieltää ohjelman levittämisen eteenpäin ilman lupaa."
---

Nyt jonkun pitäisi pyytää kopiot näistä ohjelmista ja varmistua
lisensseistä. "Artictic License" sanoo muunmuassa aivan selkeästi:

---
1. You may make and give away verbatim copies of the source form of the
Standard Version of this Package without restriction, provided that you
duplicate all of the original copyright notices and associated disclaimers.
4. You may distribute the programs of this Package in object code or
executable form, provided that you do at least ONE of the following:

    a) distribute a Standard Version of the executables and library files,
    together with instructions (in the manual page or equivalent) on where
    to get the Standard Version.

    b) accompany the distribution with the machine-readable source of
    the Package with your modifications.

    c) give non-standard executables non-standard names, and clearly
    document the differences in manual pages (or equivalent), together
    with instructions on where to get the Standard Version.

    d) make other distribution arrangements with the Copyright Holder.
---

> Nyt kyselen, onko tämä edelleenjakelemisen kielto ristiriidassa avoimen
> Perl lisenssin kanssa? Entä mitä tietoja laitoksen pitäisi antaa
> ohjelmapaketin mukana, jos ExifTool jaellaan muuntelemattomana, tai jos
> sitä on muunneltu vain vähän.

Kielto on ristiriidassa ja lisenssin vastainen jos alkuperäinen työ on
lisensoitu "Perl-tyylisesti". Lopullisesti tämän voi vain tarkistaa
kyseisen paketin lisenssiehdoista.

 -- Antti