[fsfe-fi] FSFE Suomen tiimi?

Timo Jyrinki timo.jyrinki at gmail.com
Mon Jul 6 15:45:09 CEST 2009

5. heinäkuuta 2009 0:06 Otto Kekäläinen <otto at sange.fi> kirjoitti:
> Olisiko minun lisäkseni muilla kiinnostusta perustaa ns. virallinen
> FSFE:n Suomen tiimi?

Ainakin henkistä kannatusta, jos näkee että sille olisi kysyntää :)
Henri Bergiuksen kanssa on juteltu että välttämättä virallista
tarvetta ei ole mm. vahvan COSS:n takia, mutta vapaista softista ym.
tiedottaminen vapaasuomi.fi:n ja muiden resurssien tapaan on tärkeintä
mitä voi tehdä. Tiedotuskin sujuu toki paremmin kun on viralliset
kontaktitiedot ja jaosto.

> Minä voin lupautua päivystämään puhelinta ja sähköpostia, sekä
> phoitamaan muita käytännön järjestelyitä (jos/kun tarvitaan)
> http://fsfe.org/contact/contact.fi.html

Jep, hienoa.

> Ajattelin myös ryhtyä "mainostamaan" FSFE:n jäsenyyttä VALO-CD:n kautta,
> koska nyt näyttää siltä, että siellä saa jäsenyydellä eniten vastinetta
> suomalaisiin vastaaviin järjestöihin verrattuna.

FSFE tekee hyvää ja (Euroopassa) näkyvää työtä tosiaan paljon.
Mielelläni myös opastan sinne ihmisiä itse, jos on kiinnostusta
johonkin vapaiden ohjelmistojen toimintaan liittyä (tai toimintaa
tukea).

> FSFE:n puitteissa olisi minusta hyvä pyörittää erinäisiä vapaisiin
> ohjelmistoihin liittyviä projektejä Suomessakin.

Olen FSFE:tä jo "tunkannut" sopiviin paikkoihin, kuten siinä että
Villen kanssa perustettiin tämä sähköpostilista FSFE:n alle,
ajatuksena FSFE-listan tarpeellisuus yhteistyön merkeissä ja toisaalta
liikojen samaa aihetta sivuavien listojen välttäminen. Olen myös
maininnut "FSFE Helsingin" projekteina vapaasuomi.fi:n ja Finhackin:
http://wiki.fsfe.org/groups/Helsinki

Totuushan on toki vapaamuotoisempi ja asiat tapahtuvat henkilötasolla,
kuten tavallista. Tuon wiki-sivun päätarkoitus on tarjota myös
englanniksi pikakatsaus asioihin Helsingissä/Suomessa (Helsinki koska
muutkin ryhmät näyttävät olevan kaupungin nimellä).
#vapaakoodi-IRC-kanava on se alkuperäinen lähde tälle ns. uudelle (ei
vain Linux-sitä-ja-tätä kuten usein on ollut) FLOSS-yhteisölle
Suomessa, mutta toisaalta sen taas perusti myöskin Ville joka on
vahvasti FSF(E)-orientoitunut. Samaa porukkaa toki sielläkin mitä aina
ennenkin muilla kanavilla... mutta kerrankin ilman raja-aitoja.

> FSFE voisi olla hyvä siinä, että jos jokin kampanja
> näyttää toimivan Suomessa, sen kautta se on helppo
> monistaa muihin Euroopan maihin..

FSFE:n sivusto on kehittynyt mukavasti, ja sähköpostilistojen ja wikin
avulla voi todellakin tätä tehdä jo nyt.

Jos jaksat koota mitä "virallinen" FSFE-jaoston ylläpitäminen esim.
Ruotsin tapaan käytännössä tarkoittaa, niin voidaan arvioida
tarvitaanko lisäresursseja sen lisäksi että olet suostunut hoitamaan
puhelin/sähköpostipuolta. Välttämättä aivan triviaalia tämä ei ole,
koska FSFE on aika vahva organisaatio siinäkin mielessä että ovat
tarkkoja tällaisissa asioissa. Esimerkiksi minä, Ville ja Henri olemme
varmasti mukana kukin oman aikamme ja kiinnostuksemme puitteissa, ja
vähintään siinä määrin että jos sinua ei vielä tunneta FSFE:n piirissä
niin voimme kertoa sinun olevan "samaa jengiä" :)

Muistaako Henri oliko Henrikin (FSFE Sweden) kanssa mitään oleellista
puhetta teoreettisesta Suomen tms. jaostosta FOSDEMissä tai jossain?
Tai siitä että onko Tanskaan/Norjaan tulossa joskus?

-Timo