Belastingdienst en AGPL

Rijk Ravestein rijkr at datraverse.nl
Wed May 6 21:25:39 CEST 2015

On 05/06/2015 07:40 PM, mho wrote:
> Beste Rijk en Jelle,

> Ik ben nog niet helemaal overtuigt. De belastingdienst heeft er
> lang over gedaan om de GPL en soort verwanten op te nemen binnen
> hun juridische afdeling (weet ik uit ervaring, ik heb des tijds
> samen met hun onderzoek gedaan naar hun processen rondom vrije
> software).
>
> Daarnaast zou ik willen oppassen met al te streng optreden. Vanuit
> de FSFE maar ook vanuit de community. Het lijkt me niet fijn om de
> overheid nu te bestoken met een boel heisa, terwijl ze nu
> [...]

Beste Maurice,

Ik neem graag aan dat de Belastingdienst inmiddels inziet dat het
gebruik van "free" software zo zijn voordelen heeft en dat juridisch
ook tussen de oren heeft. Open source met een "permissive license" en
LGPL mogen zonder problemen in non-free software, zoals de
Belastingdienst gewend is te produceren, worden gebruikt. Maar voor de
AGPL gelden andere regels: gebruik van AGPL software als onderdeel van
een software pakket verplicht dit pakket om zelf ook de AGPL licentie
te gebruiken. En dit is precies waar de Belastingdienst met iText de
fout in is gegaan.

Feit is dat de fout zo spoedig mogelijk hersteld moet worden. Ik denk
ook dat in eerste instantie iText zelf hierin de lead heeft, maar
eerlijk gezegd vrees ik dat de Belastingdienst geen haast zal maken om
concrete stappen te maken. Het feit dat iText "al 6 maanden" met ze
praat over een licentievorm doet het ergste vermoeden. Misschien
moeten we als FSFE iText hulp aanbieden. Zo zouden we in overleg met
iText vanuit de FSFE met een publieke actie druk kunnen zetten op de
Belastingdienst om kleur te bekennen. Is dit een idee?

- --
Rijk Ravestein
Fellow, Free Software Foundation Europe

rijkr at fsfe.org