Belastingdienst en AGPL

mho mho at fsfe.org
Wed May 6 19:40:59 CEST 2015

Beste Rijk en Jelle,

On 04/30/2015 11:37 AM, Jelle Hermsen wrote:
> Interessant! Ze hebben naar het schijnt wel iText gebruikt, dus nu de
> vraag hoe ze dat gedaan hebben.

> <reinout at vanschouwen.info <mailto:reinout at vanschouwen.info>>:
>
>     Rijk Ravestein schreef op 2015-04-29 21:04:
> 	  [...]
>
>         Nogmaals, ik zou contact opnemen met iText zodat zij met de
>         Belastingdienst kunnen bespreken hoe deze zaak te regelen (de
>         fout te
>         herstellen). iText heeft constructies om de source code (tegen
>         betaling, onder een andere licentie) binnen non-free (OEM)
>         applicaties
> [...]

Ik ben nog niet helemaal overtuigt. De belastingdienst heeft er lang
over gedaan om de GPL en soort verwanten op te nemen binnen hun
juridische afdeling (weet ik uit ervaring, ik heb des tijds samen met
hun onderzoek gedaan naar hun processen rondom vrije software).

Daarnaast zou ik willen oppassen met al te streng optreden. Vanuit de
FSFE maar ook vanuit de community. Het lijkt me niet fijn om de overheid
nu te bestoken met een boel heisa, terwijl ze nu eindelijk eens ergens
wat meer vrije software gebruiken. We zouden de belastingdienst liever
helpen te begrijpen wat ze gebruiken mocht daar onduidelijkheid over zijn.

Aan de andere kant lijkt het me gezien het verhaal wat ik hier gelezen
heb op de mailinglijst en de website van iText en hun technologie, wel
reden voor discussie. Maar niet met de FSFE, maar in eerste instantie
tussen de twee partijen. Het geschil ligt over hoe de belastingdienst de
software van iText toepast welke is uitgebracht onder de AGPL.

Mocht er in die discussie tussen de twee partijen expertise nodig zijn
over de technische details van de AGPL, dan kan iText of de
belastingdienst de FSFE benaderen voor onafhankelijk inzicht en uitleg.
Dit kan echter ook een willekeurige andere IP-advocaat doen, het gaat
immers om een goed leesbare software licentie.

Dus nogmaals, de FSFE is geen partij in deze kwestie. iText en de
belastingdienst zullen het in eerste instantie samen moeten bespreken.

Vriendelijke groet,

Maurice Verheesen

--
Country Coordinator Netherlands