Belastingdienst en AGPL

Reinout van Schouwen reinout at vanschouwen.info
Thu Apr 30 10:46:06 CEST 2015

Rijk Ravestein schreef op 2015-04-29 21:04:

> Ik neem aan dat een Java developer niet goed heeft opgelet en de iText
> AGPL code heeft gebruikt zonder te beseffen wat de implicaties zijn.
> Jammer, dat code reviews(?) en management (?) niet corrigerend hebben
> gewerkt, want volgens mij maakt iText integraal deel uit van de
> internet applicatie "online belastingaangifte" (er wordt real-time PDF
> gegeneerd op basis van ingevoerde gegevens), en de applicatie zou dus
> als geheel ook onder de AGPL licentie vallen.
>
> Nogmaals, ik zou contact opnemen met iText zodat zij met de
> [...]

Ik heb inmiddels contact met de mensen achter iText. Ik citeer even:

"Wij werken al 6 maanden met hen over het al dan niet toepassen van AGPL
vs commercial licensies, maar steeds vanuit het feit dat ze nog geen
applicaties ontwikkeld hebben met iText. Uw informatie verandert de zaak
natuurlijk. Zou U een voorbeeld, indien niet prive kunnen delen van een
PDF?"

Nu zit ik niet echt te wachten op het delen van mijn belastinggegevens
met derden maar ik heb een screenshot opgestuurd.

De theorie van de onoplettende ontwikkelaar houdt in elk geval geen
stand hiermee.

groeten,

--
Reinout van Schouwen