pdfreaders campaign

Geert Stappers stappers at stappers.nl
Sun Jul 10 00:23:41 CEST 2011

On Sat, Jul 09, 2011 at 08:21:35AM +0200, Mark Lamers wrote:
> in english: Hi fellows,
>
> I created the attached letter to use in the dutch pdfreaders campaign.
> Would you be so kind to review this letter?
 Would you be so kind to review this dutch letter?

> in dutch: Ha mede fellows, Ik heb de bijgevoegde brief gemaakt tbv
> van de pdfreaders campaign. Ik heb de de nederlandse versie gebruikt
> van de wiki. Ik heb het een en ander aangepast daar ik dacht wat krom
> nederlands te zien, Aangezien ik ook geen Neerlandicus ben zou ik willen
> vragen of jullie zo vriendelijk willen zijn om de brief te reviewen.
>
> Dan kunnen we op korte termijn hier mee aan de slag.

Now inline, for inline review

\documentclass[logo]{scrlttr2}
\usepackage[dutch,british]{babel}
\selectlanguage{dutch}
\begin{document}
\begin{letter}{%
       Organisatie\\%
         Adres\\%
               PC Plaats
               }
                \setkomavar{subject}{Reclame voor niet vrije software op uw site}
                \opening{Geachte webmaster,}
We hebben een rapport ontvangen waarin staat dat uw organisatie reclame maakt
voor niet vrije software. In het dit bestaande geval worden bezoekers van uw
website geadviseerd om de onvrije "PDF reader" \$PDFREADER van het bedrijf
\$COMPANY te gebruiken, onder andere op de pagina \$URL. Alhoewel dit programma
gratis is, is het desalniettemin reclame voor een bedrijf, net als dat reclame
voor een gratis proefrit met een auto tevens reclame is voor het automerk in
kwestie. Met deze reclame stelt u dus één bedrijf en zijn software boven alle
alternatieven, waarmee de competitie in de vrije software markt verstoord
wordt.  Een oplossing is om de reclame van uw website te verwijderen.  Op
http://www.pdfreaders.org treft u een petitie met een lijst van organisaties,
bedrijven en individuen die dit verzoek ondersteunen met hun ondertekening van
de "Petition For The Removal Of Proprietary Software Advertising On Public
Websites".  Door vast te houden aan de open standaard PDF, zorgt u ervoor dat
uw documenten door alle programma's geopend kunnen worden die de PDF standaard
ondersteunen, ongeacht de maker. Als u uw bezoekers hulp wilt bieden, adviseren
we u om verschillende PDF "readers" te noemen, bijvoorbeeld als volgt: "om dit
PDF bestand te openen heeft u een "PDF reader" nodig. U kunt hiervoor één van
de volgende programma's downloaden". Beide alternatieven zijn een stuk eerlijker
dan het adviseren van slechts één "reader" van de hand van één bedrijf.  Op
http://www.pdfreaders.org kunt u een aantal voorbeelden van "PDF readers"
vinden waar u op uw website naar kunt verwijzen.  Alle "readers" die hier
genoemd worden zijn vrije software, wat betekent dat het een ieder vrij staat
om het voor elk doeleinde te gebruiken, het te bestuderen, te delen met
anderen, gratis of tegen betaling, en het programma te verbeteren.  Deze
"readers" zijn leverancier neutraal en elk bedrijf kan het programma verkopen,
aanpassen voor één van hun oplossingen of het onderdeel maken van de diensten
die ze aanbieden Als u vragen heeft, of meer wilt weten over vrije software en
open standaarden in het algemeen, dan zijn wij geheel en al beschikbaar om u
volledige ondersteuning te bieden.  \closing{Met vriendelijke groet,}
\end{letter}
\end{document}