[Fsfe-se] Svensk GNU/Linux-distribution

Jon Kristensen jon.kristensen at dedikerad.se
Fri May 20 12:48:48 CEST 2005

fre 2005-05-20 klockan 11:48 +0200 skrev Karl Jonsson:

> Fast det kan vara bra att gömma den lite under installationen. Jag
> talade nyligen med en kille som just installerat en
> GNU/Linux-distribution för första gången. Eftersom listan på saker man
> kunde välja var *väldigt* lång och han inte visste något om programmen
> gjorde han helt enkelt så att om han inte visste om han ville ha ett
> visst paket installerade han det.

Jo, till och med jag (som har suttit i Debian ett par år) blir lite
överväldigad när Synaptic, dselect eller liknande drar igång. Egentligen
skulle man faktiskt ha något typ av interface där vi lägger alla de
populäraste programmen, som det föreslogs i ett tidigare mail, men om
det är någon bra idé att ha den under installationen... det känns som
att ju färre val det finns, desto bättre. 500MB program ingår redan från
början. Operativsystem, Writer/Calc osv, bildbehandling (Gimp, Sodipodi,
Dia och Tuxpaint, typ), spel, Firefox, musikspelningsprogram, lite olika
texteditorer, chatprogram osv.

> Jag tror det kan vara bra. (Samtidigt tycker jag själv att det är
> väldigt irriterande eftersom jag, som vet vilka program jag vill starta,
> inte hittar dem lika snabbt i menyerna.)

Mmm... men det är antagligen priset man får betala.

> /Kalle

Jon Kristensen
Ordförande i Dedikerad